آنچه باید در مورد موهای سینه بدانید!

رشد موها در نوک پستان ها یک بیماری شایع در زنان است. میزان وجود و رشد موهای روی نوک سینه ها متفاوت است، برخی از خانم ها متوجه می شوند که موها بلند، درشت و تیره دارند که این امر می تواند ناراحت کننده باشد.

موهای نوک سینه ها به ندرت باعث نگرانی می شوند و معمولاً نشانه ای از مشکلات اساسی پزشکی نیستند. با این وجود ، گاهی اوقات آنها می توانند مشکل جدی را نشان دهند، که در این صورت، مشورت با پزشک ضروری است.تقریباً هر قسمت از پوست فرد با فولیکول های مو و مو پوشانده شده است. در قسمت های خاصی از بدن مانند قسمت بالای سر، موها معمولاً بلند تر و ضخیم تر می شوند، در حالی که در قسمت های دیگر، نازک و کوتاه است.

حقایقی در مورد موهای نوک سینه های

مشخص نیست که مشکل موهای نوک سینه ها چقدر رایج است و چند نفر از خانم ها آن را دارند.

بسیاری از زنان این شرایط را گزارش نمی دهند و در عوض خودشان آنرا مدیریت می کنند.

این امکان وجود دارد موهایی که قبلاً ریز بوده، درشت و تیره شوند.

علل موهای نوک سینه در زنان

چندین دلیل اساسی وجود دارد که ممکن است باعث رشد موهای پستان شود. اینها شامل:

تغییرات و نوسانات هورمونی

تغییرات هورمونی در زنان می تواند علائم مختلفی ایجاد کند که یکی از آنها تغییر در رشد و رنگ موهای نوک پستان است.

برخی از تغییرات هورمونی رایج در دوران بارداری و یائسگی اتفاق می افتد.

با این وجود، هنگامی که زن در سن 20 و 30 سالگی خود است، ممکن است تغییرات هورمونی اتفاق بیفتد که باعث شود موهای نوک سینه تغییر کنند و برای اولین بار قابل توجه باشند.

تولید بیش از حد هورمونهای مردانه

عدم تعادل هورمونی ممکن است باعث ایجاد موی نوک پستان شود. تولید بیش از حد هورمون های مردانه از جمله تستوسترون می تواند باعث رشد مو شود، در حالی که سایر علائم شامل موارد زیر است:

پوست روغنی

توقف دوره قائدگی

افزایش توده عضلانی اسکلتی

اگر به تولید بیش از حد هورمونهای مردانه مشکوک هستید، ایده خوبی است که با پزشک ملاقات کنید که بتواند با یک آزمایش ساده این امر را تأیید کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) به دلیل عدم تعادل هورمونی رخ می دهد. PCOS شرایطی است که بر نحوه عملکرد تخمدان تأثیر می گذارد.

علائم شایع PCOS عبارتند از:

ناباروری

دوره های نامنظم قاعدگی

کیست های تخمدان

رشد بیش از حد مو در مکان های غیرمعمول، مانند نوک سینه هااعتقاد بر این است که PCOS در حدود 1 از 5 زن را مبتلا می کند.

عوارض جانبی داروهای خاص می تواند باعث رشد غیرمعمول مو شود.

داروهایی مانند تستوسترون، گلوکوکورتیکواستروئیدها و سایر داروهای ایمونوتراپی ممکن است باعث ایجاد موهای نوک سینه شوند.

سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ وضعیت دیگری است که ناشی از عدم تعادل هورمونی است. در صورت بروز، باعث می شود مقدار زیادی کورتیزول در بدن بوجود آید. در این حالت ، فرد ممکن است علائم مختلفی را تجربه کند، از جمله:

رشد مو

دوره های قاعدگی غیر طبیعی

فشار خون بالا

تجمع چربی روی سینه و شکم ، در حالی که بازوها و پاها لاغر هستند.

تجمع چربی در پشت گردن و شانه ها

چهره ای گرد و قرمز و پف داربدن به راحتی کبود می شود.

ضعف در بازوها و ران ها

میل جنسی کم

مشکلات باروری

نوسانات خلقی

افسردگی

سطح گلوکز خون بالا

سندرم کوشینگ نسبتاً نادر است و علت آن معمولاً با مصرف داروی گلوکوکورتیکواستروئید همراه است تا اینکه بدن به تنهایی باعث تولید هورمون شود.

با این وجود ممکن است تومور در ریه، غده هیپوفیز یا غده فوق کلیوی ایجاد شود.

گزینه های مداوا چه هست؟

درمان موهای نوک سینه در صورتی که نشانی از مشکل سلامتی نباشد لازم نیست.

با این حال، بسیاری از خانمها با این مشکل ترجیح می دهند که ظاهر موهای روی نوک سینه خود برای اهداف زیبایی پاک کرده و از آن خلاص شوند.چندین روش وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید این کار را انجام دهید:

کوتاه کردن موهای نوک پستان

کوتاه کردن موهای نوک پستان ممکن است برای کاهش ظاهر آن کافی باشد. برای این کار قیچی کوچکی مناسب است و موها را می توان نزدیک پوست کوتاه کرد. انجام این کار با دقت و با جلوگیری از درگیر شدن پوست ضروری است.در صورت رشد موها ، پیرایش به طور مرتب انجام شود.

اصلاح موهای نوک پستان

اطلاح مو گزینه دیگری برای کاهش ظاهر موهای پستان است. با این وجود ، توصیه می شود این کار را با احتیاط انجام دهید تا از بروز حساسیت پوستی جلوگیری شود.

این گزینه همچنین باعث افزایش خطر ابتلا به موهای زائد و عفونت می شود.

اپیلاسیون

اپیلاسیون گزینه مناسبی برای رفع مو است، هرچند احتمالاً دردناک باشد. سالن های زیبایی بهترین مکان برای دریافت این نوع درمان است، زیرا انجام این کار در خانه ممکن است باعث آسیب به پوست شود. در این روش امکان عفونت و رشد دوباره موهای زائد وجود دارد.

لیزر موهای زائد

این روش های درمانی رایج می تواند به کاهش رشد مو کمک کند و برای مدتی رشد مو را کند یا حتی از رشد مجدد جلوگیری کند. با این حال، آنها می توانند دردناک نیز باشند.

درمان با لیزر گرانترین گزینه است، زیرا لازم است توسط یک پزشک زیبایی انجام شود.

درمان هورمونی

اگر عدم تعادل هورمونی علت رشد موهای نوک سینه ها باشد، پزشک ممکن است برای بهبود تعادل هورمونی، یک داروی درمانی را تجویز کند.

سایر روشهای درمانی و نحوه انتخاب

درمانهای فوق معمولاً برای از بین بردن و کاهش موهای نوک سینه مورد استفاده قرار می گیرند و معمولاً دارای حداقل عوارض جانبی هستند.

با این حال ، استفاده از کرم رفع مو برای درمان این بیماری توصیه نمی شود، زیرا این روش ها معمولاً برای این منطقه حساس بسیار سخت هستند و ممکن است باعث تحریک و آسیب شوند.

در چه زمانی باید پزشک را ملاقات کنید؟

موهای نوک سینه در خانم ها بسیار متداول است و معمولاً نیازی به مراجعه به پزشک نیست. با این حال، اگر آنها با علائم غیرمعمول دیگری همراه باشند، انجام یک ملاقات ایده خوبی است.

پزشک قادر خواهد بود آزمایشاتی را انجام دهد تا مشخص کند چه علتی باعث رشد موهای سینه می شود. در این صورت، آنها برای کمک به مدیریت شرایط مشاوره و دارو درمانی می کنند.

پزشک همچنین قادر خواهد بود به شما توصیه کند که چگونه موهای نوک سینه را با خیال راحت از بین ببرید.

در آخر

برای اکثر خانم ها، ممکن است موهای نوک پستان ناخوشایند به نظر برسند، اما دلیل ایجاد نگرانی در مورد سلامتی آنها نیست.

اما، از آنجا که برخی از شرایط پزشکی می تواند باعث تیره شدن و رشد موهای نوک پستان شود، مهم است که در صورت بروز علائم دیگر به پزشک مراجعه کنید.

اگر زن تصمیم بگیرد به دلایل مسائل زیبایی سعی در برداشتن موها داشته باشد، معمولاً به راحتی قابل درمان است.

Source: www.medicalnewstoday.com

مقالات پوست، مو و زیبایی