آیا پوست چربی دارید و از آن رنج می‌برید؟ آیا با علم به این موضوع دچار نگرانی می‌شوید؟ آیا به فکر مراقبت از پوست خود بوده اید؟

گاهی اوقات، بعضی افراد با وجود داشتن پوستی چرب کار خاصی نمی‌کنند. همچنین هیچوقت به این موضوع فکر نمی‌کنند که اگر مراقب پوست خود نباشند، چه اتفاق برایشان می افتد. بدیهی است که این افراد پوست خود را در معرض مشکلات متعددی از جمله مسدود شدن منافذ پوستی و آکنه قرار می دهند. با این حال، برخی دیگر به محض فهمیدن این موضوع، سریع به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و مراقبت های پوستی خود را شروع می کنند.

روش های مختلفی برای مراقبت از پوست مثل اجتناب از حضور در نور آفتاب، شستشوی به اندازه پوست، عدم استفاده از لیف و حوله های خشک و زبر وجود دارد. یکی از مهمترین مراقبت های پوستی استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی مختص آن پوست به شمار می رود.

استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی برای مراقبت های پوستی و محافظت از آن نیازمند دقت است، بنابراین باید مطالعه کافی بر مواد تشکیل دهنده و ویژگی های هر محصول داشت.

در زیر به چند ویژگی های محصولات آرایشی بهداشتی برای پوست چرب می‌پردازیم.

ویژگی اول: کاهش چربی پوست

شستشوی صورت با محصولات آرایشی بهداشتی مخصوص باعث کاهش چربی پوست و جلوگیری از ایجاد آکنه و جوش می شود و یکی از اصول مراقبتی به حساب می‌آید. این مراقبت پوستی به چندین روش انجام می‌شود.

کاهش چربی پوست

استفاده از صابون ملایم

از استفاده از محصولات نامناسب حاوی خوشبو کننده ها و مواد شیمیایی خشک که پوست را تحریک و خشک می‌کنند و باعث ایجاد غدد چربی بیشتر در پوست می‌شوند، بپرهیزید.

استفاده از برخی محصولات دارویی جهت شستشوی صورت

محصولات شامل اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، اسید بتا هیدروکسی، پراکسید بنزوئیل در صورت موثر نبودن صابون های نرم باعث کنترل چربی پوست می شود.

استفاده از یک پاک کننده ملایم و بدون الکل و بر پایه ژل می تواند پیشنهاد خوبی محسوب شود؛ زیرا از تحریک پوست جلوگیری می‌کند.

البته که ممکن است این اسید ها باعث تحریک برخی از انواع پوست ها شود. بنابراین هنگام استفاده از محصولی جدید، در ابتدا در قسمتی از پوست آن را تست و امتحان کنید.

استفاده از پاک کننده های ملایم

یک مطالعه نشان داده که پاک کننده ای ملایم با ساختار سدیم لوریت کربوکسیلات و آلکیل کربوکسیلات برای مقابله با آکنه مفید بوده است. با این حال در برخی از مناطق صورت ممکن است باعث بیشتر شدن غدد چربی در صورت شوند.

استفاده از صابون گلیسیرین بدون عطر

این صابون در افرادی که صرفاً دارای پوست چرب بوده اند و آکنه ندارند می تواند محصولی مناسب برای کاهش و کنترل چربی پوست باشد.

ویژگی دوم: خاصیت تسکین دهندگی و ضد التهابی

طبق مطالعه ای محصولات آرایشی طبیعی اثر تسکین دهندگی دارند که در برخی از افراد باعث باز شدن منافذ پوست و حذف ذرات آرایشی که آن منافذ را مسدود می کنند، می شوند.

ولی با این حال تونر های قابضی که دارای الکل هستند میل به خشک کردن پوست دارند و ممکن است برای همه مفید نباشد. در برخی باعث ایجاد خارش و تحریک پوست و در نتیجه افزایش سبوم یا غدد چربی در سطح پوست شوند.

بنابراین همچون محصولات دارویی برای شستشوی صورت که پیش تر گفتیم برای اولین بار باید در بخش کوچکی از پوست تست شود که از آسیب و تحریک احتمالی آن جلوگیری شود.

ماسک حاوی بلغور جو دو سر بخاطر ترکیبات ساپونین های ملایم، پاک کننده، آنتی اکسیدان ها دارای خاصیت ضد التهابی بوده است و پوست تحریک شده را تسکین می بخشد و قدرت پاکسازی پوست را نیز دارد.

ویژگی سوم: جذب چربی اضافی پوست و کاهش براق بودن پوست

جذب چربی اضافی پوست و کاهش براق بودن پوست

یکی دیگر از ویژگی های محصولات آرایشی بهداشتی برای پوست چرب در ادامه این مقاله، جذب چربی اضافه پوست و کاهش براق بودن پوست بعد از آرایش است. گاهی اوقات بعد از آرایش مشکلاتی از قبیل چرب و براق شدن پوست بوجود می‌آید.

کاغذ های مذکور، سبوم یا غدد چربی را درمان نمی‌کنند، ولی باعث جذب چربی اضافه و کاهش درخشندگی پوست می‌شوند.

پدها به دو صورت آماده و خانگی قابل تهیه است. روش خانگی را می توان با آغشته کردن پدهای پارچه‌ای سالیسیلیک اسید یا اسید گلیکولیک تهیه کرد که این دو عامل ممکن است باعث کاهش چربی پوست در هنگام پاکسازی منافذ شود.

ویژگی چهارم: لطیف شدن پوست

به توصیه یک متخصص زیبایی دو نوع رس کائولن و بنتونیت به طور طبیعی باعث جذب چربی و لطیف شدن پوست می‌شود. این دو نوع رس ایجاد احساسی تقریبا مخملی می کنند. همچنین یک نوع ماسک سفالی برای جذب غدد اضافی مفید هستند. این ماسک موجب جذب روغن می شود و بدون هیچگونه تحریکی براقی و درخشندگی پوست و غدد چربی در سطح آن را کاهش می‌دهد.

توصیه می‌شود برای جلوگیری از خشکی پوست فقط در بعضی اوقات از این محصولات استفاده کنید. سپس مرطوب کننده ملایم بزنید.

ویژگی پنجم: ضد عفونی کنندگی

عسل محلولی متشکل از پروتئین، آنزیم و ویتامین ها است و مردم قرن ها از آن برای درمان دارویی مشکلات پوستی استفاده می‌کنند.

دلیل استفاده از عسل و دارچین در درمان آکنه ها و گرفتگی منافذ پوستی، از بین بردن باکتری های ملتهب کننده که از غدد چربی یا سبوم تغذیه می‌کنند، است.

طبق یک مطالعه، عسل خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی کنندگی دارد. استفاده از ماسک عسل به مدت 10 دقیقه با اینکه پوست را نرم نگه می‌دارد، ممکن است به علت تحریک منافذ و مسدود کردن آنها، آکنه و چربی پوست را افزایش دهد.

ویژگی ششم: مرطوب کنندگی

مرطوب کننده پوست چرب

بر خلاف باور و ترس افرادی که پوست چرب دارند نسبت به مرطوب کننده ها، یک مرطوب کننده فاقد چربی می‌تواند از پوست محافظت می‌کند و آن را مرطوب نگه دارد.

بر اساس یک مطالعه، محصولی با حداقل 10 درصد آلوئه ورا می تواند مرطوب کننده خوبی برای این دسته از گروه پوستی باشد.

باید آگاه بود که استفاده از ژل خالص آلوئه ورا بخاطر ترکیبات پنهان در آن بخصوص الکل دناتوره که اتانولی سمی است باعث خشکی و تحریک پوست می‌شود.

به این نوع گروه پوستی، توصیه می‌شود که از محصولات مرطوب کننده بر پایه آب و بدون چربی استفاده شود. عسل و اوره میتواند مثال خوبی از مرطوب کننده های تاثیر گذار باشد؛ ولی ممکن است مناسب پوست چرب نباشد.

باید دقت کرد مرطوب کننده هایی که حاوی وازلین، روغن نارگیل و مشابه آنها هستند، بر پایه چربی هستند و به طور چشمگیری پوست را مرطوب می‌کنند ولی ممکن است برای گروه پوستی چرب توصیه نشود.

ویژگی هفتم: لایه برداری

لایه برداری یکی دیگر از ویژگی های محصولات آرایشی بهداشتی برای پوست چرب است. لایه برداری می‌تواند کمکی برای پاکسازی منافذ پوستی و جلوگیری از ایجاد آکنه و جوش شود.

محصولاتی متشکل از ترکیباتی مثل اسیدهای هیدروکسی بتا، مانند اسید سالیسیلیک اسیدهای پلی هیدروکسی، مانند اسید لاکتوبیونیک و گلوکونولاکتون، ماندلیک اسید دارای خاصیت لایه برداری پوست و پاکسازی منافذ از خاک، سلول های مرده پوست و چربی اضافه است.

کلام آخر

در قرن جدید و با رشد علم دیگر نگرانی بابت چرب بودن پوست نخواهید داشت. زیرا به راحتی با وجود مراقبت های پوستی از جمله استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی برای پوست چرب می‌توانید از پوست خود محافظت کنید و پوستی شاداب و با نشاط بدون چربی اضافه و آکنه داشته باشید.

دوباره قابل ذکر است که حتما به ویژگی های محصولات آرایشی برای پوست چرب از جمله فواید و مضرات و فرمولاسیون خاص دقت کنید و بهترین را که مناسب پوست شما است برگزینید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *