حقایق در مورد تزریق بوتاکس

سم بوتولینوم ماده ای است که بیش از یک قرن شناخته شده است و بیش از 50 سال در اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربردهای اولیه آن برای درمان تنبلی چشم (استرابیسموس) ، بلفارواسپاسم (عدم توانایی در حرکت پلک ها) و گردن دردناک (دیستونی گردن) بود.در سال 2002 ، آن را برای بهبود و پاک کردن خطوط اخم در منطقه (گلابلا) فاصله بین چشم در پیشانی تصویب کردند و بر اساس برآورد از داده های ارائه شده توسط Allergan ، از آن زمان تاکنون در بیش از 11 میلیون بیمار با موفقیت استفاده شده است.

در سال 2004 ، بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد (هایپرهیدروز) تأیید شد و در سال 2010 ، بوتاکس برای درمان سردردهای میگرنی نیز تأیید شد.

 

تزریق بوتاکس

یک تصور غلط رایج این است که بوتاکس در واقع عضلات صورت را فلج می کند. اگرچه ، این می تواند با مقادیر شدید بوتاکس اتفاق بیفتد ، اما اکثر پزشکان در تلاشند فقط مقداری را که باعث کمرنگ شدن خطوط می شود و یا مقدار مورد نیاز در سایر درمان ها را استفاده کنند.

بیماران باید بدانند که بوتاکس برای جلوگیری از بیان به کار نمی رود بلکه فقط در کمرنگ کردن خطوط ایجاد شده در صورت و خطوط اخم در صورت مورد استفاده قرار می گیرد.

هنگامی که بوتاکس به طور صحیح انجام شود ، توسط افراد آموزش دیده و متخصص باشد، مشکلات بیمار به آسانی حل می شود و عوارضی بوجود نمی آید.

چگونه افراد می توانند قبل از تزریق بوتاکس آماده شوند؟

بوتاکس به عنوان ماده کریستالی تولید می شود که پس از آن مجدداً با نمک یا مایع دیگری بازسازی می شود. پزشکان هنگام تهیه مجدد آن مقادیر مختلفی از مایع را اضافه می کنند. اگرچه مقدار صحیحی و یا غلطی برای اضافه کردن به مایع وجود ندارد، اما بیشتر پزشکان حدود 2 میلی لیتر-3 میلی لیتر (حدود نیم قاشق چای خوری) مایع را به هر ویال اضافه می کنند. به طور کلی این دوز کل دارو است، نه حجم مایعات، که منجر به اثر مطلوب می شود.

بنابراین یادآوری این نکته مهم است که اگر یک کلینیک پزشکی اعلام کرده است که آنها بوتاکس را با مبلغ معینی در هر واحد تهیه می کنند، بسیار ممکن است که آنها از بوتاکس رقیق شده استفاده کنند. وقتی صحبت از بوتاکس یا گزینه های آن ، Dysport و Xeomin می شود ، هزینه ها بسیار بیشتر می شوند.

در طول عمل بوتاکس چه اتفاقی می افتد؟

بیمار در جدول امتحان قرار می گیرد و مناطقی که باید تزریق شوند با پاک کننده غیر الکلی مانند هیبیکلن یا بتادین پاک می شوند. بعضی از پزشکان در این زمان یک ماده بی حسی موضعی مانند کرم EMLA یا برخی از جایگزین ها را اعمال می کنند. سپس بوتاکس در نواحی مورد نظر تزریق می شود. الگوهای تزریق معمولی شامل حدود چهار یا پنج ناحیه در هر طرف پیشانی و دو یا سه ناحیه در هر دو ناحیه چشم است. بسته به نوع چین و چروک و اثر مطلوب آن برای بیمار، می تواند مناطق بیشتری توسط پزشکان متخصص تزریق شود. اگر به نظر می رسد پس از تزریق، ناحیه ای خونریزی می کند ، باید فشار اعمال شود. یخ گاهی اوقات به دلایل راحتی استفاده می شود ، فشار مستقیم بسیار بیشتری از یخ برای کنترل خونریزی و کبودی است.

خطرات و عوارض جانبی تزریق بوتاکس چیست؟

خطرات تزریق بوتاکس بسیار جزئی هستند. خطرات اصلی شامل سردرد ، درد در ناحیه و بیماری مانند آنفولانزا است. در موارد نادر ، ممکن است افتادگی پوست وجود داشته باشد. برای جراح زیبایی اهمیت دارد که قبل از تزریق پلک بیمار را ارزیابی کند زیرا ممکن است بیمار در صورت داشتن یک پلک بسیار افتاده از ابتدای عمل کاندید خوبی نباشد. پتوز (افت شدید پلك) میتواند در 5٪ از بیماران رخ دهد اما در صورتی كه جراح زیبایی اغلب این عمل را انجام دهد بسیار نادر است. این عوارض به طور معمول وقایع بسیار جزئی هستند و با گذشت زمان برطرف می شوند.

اخیراً نگرانی هایی در مورد انتقال سم بوتولین به صورت وجود دارد ، به این معنی که این سم می تواند به سیستم عصبی مرکزی رفته و باعث صدمه طولانی مدت شود اما مطالعات زیادی بر روی حیوانات و با تزریق سموم به یک ناحیه و با غلظت نزدیک به 150 برابر بیشتر از تزریق های طبیعی برای نشانه های زیبایی انجام شده است، که نتایج در چندین سایت پخش شده اند.

هنوز نگرانی های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه FDA الزام REMS (ارزیابی خطر) را برای کلیه داروهای سم بوتولینوم ایجاد کرده است یا خیر. بطور خاص موضوعات گسترش سموم و خطر بروز مشکلات، منجر به مرگ، از بلع یا مشکلات تنفسی در بیماران خاص ممکن است بعد از درمان با سم بوتولین حساس شوند. کلیه محصولات از جمله Dysport ، Myobloc ، Xeomin و Botox از طریق این استراتژی کنترل می شوند. این امر به طور خاص در مورد تعداد مشخصی از بیماران انجام می شود که بیشتر از دوزهای معمول سم بوتولینوم مصرف می کنند.

اگر بیمار به تخم مرغ حساسیت دارد، بررسی استفاده از این ماده بسیار مهم است زیرا با پایه آلبومین (تخم مرغ) تهیه می شود. علاوه بر این ، اگر بیمار باردار باشد، بوتاکس توصیه نمی شود.

چه زمانی مردم از نتایج بوتاکس مطلع می شوند؟

معمولاً نتایج در طی سه تا 10 روز یا حتی زودتر مشاهده می شود. نتایج آنها در بیشتر افراد تا سه یا چهار ماه دوام دارد. با گذشت زمان ، فعالیت عضلات به تدریج به حالت عادی برمی گردد. علاوه بر این، بسته به مقدار تزریق شده، ممکن است مناطق دیگر به مرور زمان به فعالیت خود بازگردند. نکته جالب در مورد بوتاکس این است که حتی در ماه سوم نسبتاً خوب کار کند، به عنوان روشی که ممکن است مدت زمان بسیار کوتاهی با قدرت کامل به طول انجامد و سپس به سرعت از بین برود (تزریق پرکننده مانند Restylane ، Perlane یا Juvederm). بسته به میزان استفاده شده ، تقریباً شش تا 12 ماه طول بکشد).

بسته به اینکه چه کسی تزریق را بر روی بیمار انجام می دهد، نتایج متفاوت است. مراجعه به پزشک متخصص در این عمل بسیار مهم است، آیا خود پزشک این کار را انجام می دهد، و از اعتبار بالایی برای انجام این کار برخوردار است؟ تولید کنندگان بوتاکس توصیه می کنند پزشکان خود داروها را تزریق کنند. مانند اکثر مراحل، مهارت پزشک مربوط به این است که چند بار او این روش را انجام داده است.

رتبه بندی در (www.RealSelf.com) میزان رضایت 65٪ از بوتاکس را نشان می دهد، که در مقایسه با سایر درمان ها مانندRestylane ، Juvederm و Perlane بالاتر بوده و کمی بالاتر از Xeomin و Dysport است.

چه موقع به دنبال مراقبت های پزشکی برای تلفیق های بوتاکس باشید؟

اگر بعد از انجام عمل بوتاکس دچار افتادگی پلک هستید، ایده خوبی است که این موضوع را به جراح زیبایی اطلاع دهید زیرا همیشه یک پزشک برای کمک به این شرایط وجود دارد. هرگونه مشکل دیگر، مانند مشکل در تنفس یا بثورات ناگهانی، باید سریعاً به جراح گزارش شود. کبودی ها به طور کلی طی یک یا دو هفته از بین می روند، داروهای دیگری نیز برای درمان وجود دارد.

اشکال دیگر سموم بوتولینوم

در سال 2009 ،با معرفی (Dysport ، abobotulinumtoxinA, Medicis) رقیبی برای بوتاکس شناخته شد. این محصول مشابه با بوتاکس نیست. بعلاوه ، این محصول واحد اندازه گیری های مختلفی .مطالعات نشان داد مدت ماندگاری Dysport طولانی تر از بوتاکس است.

FDA در سال 2011 (Xeomin incobotulinumtoxinA) را تأیید کرد. طبق دستورالعمل آماده سازی آنها تقریباً همان واحدهای بوتاکس نیز در این مورد نیز مورد استفاده است. مانند همه سموم ، تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند ، بنابراین می توان فرض کرد که این ممکن است از فردی به فرد دیگر متغیر باشد و براساس آن داوری شود.

سایر مناطق مورد استفاده در بوتاکس

نواحی بیشماری وجود دارد که ممکن است در بوتاکس استفاده شود ، از جمله پیشانی، خط لبخند ، چانه ، گردن و سایر نواحی بدن. بسیاری از این موارد در حال حاضر برای تأیید FDA در دست بررسی هستند. علاوه بر این ، اشکال موضعی سم بوتولینوم (Revance) در حال حاضر تحت مطالعه است. با گذشت زمان ، این موارد احتمالاً به بازار عرضه می شوند و به درمانی که از آنها در بوتاکس استفاده می شود ، جذب می شوند.

 

تزریق بوتاکس

بعد از عمل بوتاکس چه اتفاقی می افتد؟

بعد از تزریق، بیمار معمولاً به مدت دو تا پنج دقیقه روی میز آزمون به صورت قائم یا نیمه ایستاده قرار می گیرد تا مطمئن شود که پس از انجام عمل احساس خوبی دارد و در این صورت بیمار باید دو تا چهار ساعت از دراز کشیدن خودداری کند. اگر کبودی جای نگرانی دارد، بسیار مهم است که بیمار از مصرف آسپرین یا محصولات مرتبط با آن مانند ایبوپروفن (Advil ، Motrin) یا ناپروکسن (Aleve) خودداری کند ، در صورت امکان بعد از انجام عمل حداقل کارهای خود را انجام دهید.

پزشکان از بیماران می خواهند که در طی چند روز از عضلات آسیب دیده استفاده نکنند. بسیاری از پزشکان به بیماران نمی گویند که از انجام فعالیت شدید به مدت چند ساعت پس از آن به دلیل افزایش خطر ابتلا به کبودی جلوگیری کنند.

مراحل بعدی در مورد بوتاکس

نتایج طی سه تا 10 روز مشهود خواهد بود. ممکن است عکسها قبل از عمل گرفته شوند تا بیماران بتوانند به جای تکیه بر حافظه خود ، نتایج خود را بررسی کنند. جای تعجب آور مسئه این است که چگونه بسیاری از مردم به یاد نمی آورند که قبل از عمل چگونه بوده اند و هنگام نشان دادن یک عکس از این تفاوت شگفت زده می شوند. قبل از انجام عمل، بیمار باید درک کند که بوتاکس در واقع خطوط را پاک نمی کند بلکه آنها را کمرنگ می کند. این بدان معنی است که خطوط سطحی تقریبا از بین می روند. این را می توان به عمل بخار شدن چین و چروک های لباس نسبت به اتو کردن آنها تشبیه کرد.

ممکن است لازم باشد که بیمار به روشهای اضافی مانند استفاده از مواد پرکننده (به عنوان مثال ، Restylane ، Perlane ، Juvederm ، Sculptra یا Radiesse) رو آورد. علاوه بر این ، ممکن است لازم باشد دو یا سه جلسه درمان بوتاکس برای درمان چین و چروک های عمیق تر انجام شود. ناحیه چین و چروک بین چشم، منطقه خاصی برای استفاده بوتاکس در رابطه با پرکننده است، زیرا این چین و چروک های ثابت همیشه به تنهایی به سادگی با بوتاکس جواب نمی دهند. در مورد استفاده از پرکننده در آن منطقه اختلاف نظر وجود دارد زیرا ممکن است باعث انسداد رگها یا شریان ها شده و باعث از بین رفتن خون و جای زخم در آن منطقه شود. به طور کلی، پرکننده های دارای ذرات کوچکتر مانند Restylane یا Juvederm Ultra در اطراف چشم استفاده می شود که در منطقه بین چشم ها نیز بهترین گزینه ها هستند.

· استفاده از تمام پرکننده ها و میزان استفاده از بوتاکس فقط و فقط تحت نظر متخصص انجام شود.

Source: www.emedicinehealth.com

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *