روش های رفع موهای زائد

همه افراد موهای بدن دارند، اما بسته به زمان یا ترجیحات شخصی شما، ممکن است بخواهید مقداری از آن را بردارید.

برخلاف بسیاری از ادعاهای بازاریابی، هیچ درمانی برای رفع مو نمی تواند به طور دائمی موها را از بین ببرد. با این وجود روش های مختلفی برای خلاص شدن از شر موها برای هفته ها، ماه ها یا مدت طولانی تر وجود دارد.

 

روش های رفع موهای زائد - آیا راه حل های دائمی برای رفع موهای زائد وجود دارد؟

در این مقاله رایج ترین تکنیک های ریزش مو را به همراه فواید، عوارض جانبی و اثربخشی هر یک از آنها را توضیح می دهیم.

مدت زمان رشد مو

طبق آکادمی پوست و موی آمریکایی ، موهای بدن به طور متوسط ​​در حدود یک ماه به طول کامل رشد می کنند. موهای مردها نیز سریعتر از موهای زن ها رشد می کند. موهای روی سر شما می توانند حدود 6 اینچ در سال رشد کنند.

برخی از عوامل می توانند بر سرعت رشد مو تأثیر بگذارند، از جمله تغذیه، داروها و ژنتیک. با افزایش سن ممکن است سرعت رشد کند شود.

رشد مو یک فرایند پیچیده است که از فولیکول مو شروع می شود. برای تغذیه مو ، این ماده به سطح پوست وابسته است. غدد چربی (روغنی) نیز در نگه داشتن روغن پوست و سالم نگهداشتن موها نقش دارند.

گزینه های حذف شما چیست؟

با اصلاح مو به راحتی از موهای سطح خلاص می شوید ، به همین دلیل بعد از آن موها خیلی سریع رشد می کند. استفاده از موچین موها و همچنین ریشه آن را برطرف می کند ، که به کند شدن رشد مجدد کمک می کند. اما حتی با زدن مو ، احتمالاً طی چند هفته موها دوباره رشد می کنند.

اگر به دنبال راه حل های طولانی تر از بین بردن مو هستید ، ممکن است وقت آن رسیده باشد که سایر روش های رفع مو را نیز در نظر بگیرید. روش های زیر با توانایی آنها در از بین بردن موها برای طولانی ترین زمان رتبه بندی شده است.

الکترولیز

الکترولیز شامل استفاده از فرکانس های رادیویی موج کوتاه است که از طریق سوزن های ریز که مستقیماً در فولیکول های مو قرار می گیرند توزیع می شود. هدف این است که فولیکول مو را از بین ببرد تا رشد موهای جدید تحریک نشود. این روش باید توسط یک متخصص پوست یا یک متخصص الکترونیکی معتبر انجام شود.

بر خلاف سایر گزینه های رفع مو ، الکترولیز یک راه حل دائمی است که توسط منبع غذایی و داروی معتبر Trusted Source تایید شده است. با این حال ، برای بهترین نتیجه ، به قرارهای پیگیری متعدد احتیاج دارید.

الکترولیز را می توان در هر جای بدن انجام داد و برای انواع پوست استفاده می شود. شایع ترین عارضه جانبی درد و قرمزی ناشی از تحریک پوست است. عوارض جانبی نادر اما جدی شامل زخم و عفونت از سوزنها و همچنین کلوئیدها (رشد بیش از حد بافت زخم) است.

 

روش های رفع موهای زائد - آیا راه حل های دائمی برای رفع موهای زائد وجود دارد؟

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یکی دیگر از گزینه های حذف بلندمدت مو است. مانند الکترولیز ، این درمان فولیکول مو را هدف قرار می دهد. این روش با آسیب رساندن به فولیکول با لیزرهای پر حرارت کار می کند تا رشد موهای جدید متوقف شود.

لیزر موهای زائد به استثنای ناحیه چشم ، در هر مکانی روی بدن قابل انجام است. این روش درمانی در افرادی که موهای تیره دارند بهتر عمل می کند.

مانند الکترولیز ، لیزر موهای زائد برای بهترین نتیجه به چندین جلسه نیاز دارد. بسته به منطقه ریزش مو ، ممکن است شما نیاز به حدود چهار تا شش جلسه درمانی داشته باشید که بین چهار تا هشت هفته از هم فاصله دارند.

در بیشتر موارد ، برداشتن مو چند ماه به طول می انجامد و در بعضی موارد ممکن است سالها ادامه داشته باشد. هنگامی که مو رشد می کند ، اغلب ظریف و سبک تر است. با این حال ، حذف موهای زائد با لیزر تضمین حذف دائمی مو نیست.

شایع ترین عارضه آن سوزش و قرمزی پوست است ، اما این معمولاً بعد از چند ساعت از بین می رود. این روش درمانی همچنین می تواند باعث ایجاد تغییرات موقتی رنگدانه بویژه با رنگ های تیره پوست شود. عوارض جانبی جدی تر شامل تاول زدن و زخم شدن است اما این نادر است.

کرم های نسخه ای

اگر هزینه الکترولیز یا لیزر موهای زائد را ندارید ، ممکن است بخواهید در مورد کرم های نسخه ای با متخصص پوست خود صحبت کنید.

به طور خاص یک نوع آن با نام آمپولوریتین (Vaniqa) است که شما دو بار در روز به مدت یک ماه استفاده می کنید. این کرم با مهار تولید آنزیم هایی که باعث تحریک رشد مو می شوند کار می کند.

طبق مطالعه ای در مورد این درمان(استفاده از کرم ها) ، نتایج می توانند تا هشت هفته ادامه داشته باشند ، پس از آن می توانید روند کار را دوباره شروع کنید.

اولفورنیتین فقط برای موهای صورت استفاده می شود و برای خانم ها مناسب تر است. برخی از عوارض جانبی ممکن است شامل سوزش ، بثورات و برآمدگی آکنه از اختلال در فولیکول باشد.

در هر صورت قبل از استفاده با پزشک خود صحبت کنید.

موچین و اپیلاسیون حرفه ای

گزینه ای برای مناطق کوچکتر از بدن شما ، اپیلاسیون حرفه ای وجود دارد که توسط یک متخصص زیبایی انجام می شود. وقتی مو به این روش برداشته شود ، مستقیماً از ریشه خارج می شود. بسته به رشد موهای شما ، نتایج ممکن است از دو تا هشت هفته به طول انجامد.

این گزینه ارزان تر از لیزر موهای زائد یا الکترولیز است ، اما ممکن است شما نیاز به تکرار معالجه داشته باشید.

در حالیکه ممکن است روی هر قسمت از بدن مو زدن انجام شود ، اپیلاسیون نباید در اطراف دستگاه تناسلی ، نوک سینه ها ، گوش ها یا مژه ها انجام شود. همچنین باید از استفاده موم بر روی واریس ، خال یا زگیل یا روی پوستی که دچار آفتاب سوختگی شده جلوگیری کنید.

رایج ترین عوارض جانبی مو و موم زدن شامل بثورات خفیف و سوزش است ، اما این معمولاً موقتی است.

استفاده از مواد شیمیایی

این روش درمانی شامل یک ژل یا کرم بدون نسخه است که شما روی پوست خود قرار می دهید. این با تضعیف پروتئینی در موهای شما به نام کراتین کار می کند. این باعث می شود موها به راحتی از بین بروند.

این روش فولیکول مو را هدف قرار نمی دهد ، بنابراین نتایج ممکن است فقط حدود دو هفته ادامه یابد. با این حال ، این یک گزینه ارزان است که می توانید در خانه انجام دهید.

اطمینان حاصل کنید که از کرم مناسب برای منطقه ای که می خواهید موها را پاک کنید استفاده می کنید. برخی از کرم ها برای صورت فرموله می شوند ، و برخی دیگر برای بدن یا هر ناحیه هستند.

این ایده خوبی است که قبل از استفاده از روش های شیمیایی در قسمت بزرگی از بدن خود ، تست ای را روی قسمت کوچکی از پوست خود انجام دهید. عوارض جانبی این درمان می تواند شامل سوختگی های شیمیایی ، بثورات و تاول ها باشد.

 

روش های رفع موهای زائد - آیا راه حل های دائمی برای رفع موهای زائد وجود دارد؟

راه حل های طبیعی

اگرچه راه حلهای طبیعی دائمی نیستند ، اما ممکن است به از بین بردن مو یا محدود کردن رشد مو کمک کنند. برخی گزینه ها عبارتند از:

موم

عسل به جای موم

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

اگر موهای شما علیرغم تلاشهای مختلف برای رفع موهای زائد ، دوباره خیلی سریع رشد می کنند ، برای مراجعه به پزشک خود قرار ملاقات تعیین کنید. این می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا پرکاری تیروئید باشد.

برگشت موهای زائد با هر نوع ریزش مو امکان پذیر است. در بعضی موارد ، برگشت مو می تواند منجر به عفونت نیز شود. اگر موهای زائد زیادی دارید یا به بیماری آلوده شده یا به کیست تبدیل شده اند ، با پزشک خود پیگیری کنید.

در آخر

داشتن موهای بدن کاملاً طبیعی است و از بین بردن آن اختیاری است. وقت زیادی را برای فکر کردن در مورد اینکه آیا می خواهید موهای بدن خود را بردارید یا خیر کنار بگذارید.

با وجود ادعاهای بسیاری ، هیچ راه حل 100 درصد دائمی برای رفع مو وجود ندارد. راه حل های طولانی مدت از بین بردن مو و روش های محدود کردن رشد مو وجود دارد. در مورد انتخاب بهترین گزینه برای شما با پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید.

Source: www.healthline.com

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *